Hoidat asiat mistä päin maailmaa tahansa

Ongelma 1:

Yrittäjä viettää suurimman osan ajasta ulkomailla. Yrityksen ostolaskut tulivat paperisena toimistoomme, josta ne skannattiin ja lähetettiin sähköpostitse yrittäjälle hyväksyttäväksi.

Ratkaisu:

Yritykselle otettiin käyttöön Netvisorin ostoreskontra, laskut tulevat suoraan järjestelmään verkkolaskuina tai skannauspalvelun kautta. Nyt yrittäjä pystyy hyväksymään laskut paikasta riippumatta. Kirjanpitolaskut pienenivät kun turha manuaalinen työ jäi välistä pois.

Ongelma 2:

Tilinpäätöksen allekirjoitus ajankohtana yrittäjä on vuosittain Thaimaassa. Tilinpäätöksen allekirjoitusta on jouduttu odottelemaan, jolloin tilinpäätöksen valmistuminen on turhaan seissyt. Täten myös pankille ei ole saatu ajantasaista tilinpäätösaineistoa valmiiksi uusia projekteja varten.

Ratkaisu:

Tilinpäätös lähetettiin yrittäjän allekirjoitettavaksi sähköisesti. Yrittäjä hymyili Thaimaan palmupuiden alla, kun asiat etenivät ja tilinpäätös valmistui ja tilintarkastettiin. Näin hän pystyi heti lomalta palattuaan käymään seuraavan projektiin kiinni, kun mm. pankilla oli ajantasaiset tiedot. Jatkossakin yrittäjä haluaa käyttää sähköistä allekirjoitusta.

Maksuhuomautuksella maksaminen:

Ongelma:

Yritys X tyypillisesti maksaa myöhässä, usein vasta maksukehotuksella. Hänen entinen tilitoimisto ei ollut pyytänyt alkuperäisiä laskuja, eikä ollut luonnollisestikaan vähentänyt arvonlisäveroja näistä. Itse asiassa yrittäjä ei edes tiennyt, että asiassa on ongelmaa.

Ratkaisu:

Kun hän siirtyi meidän asiakkaaksemme, pyysimme toimittamaan maksukehotuksen liitteeksi laskun. Laskun avulla voimme vähentää arvonlisäveron (ja kirjata laskun oikealle tilille). Hän oli usean vuotta toiminut siten, että oli maksellut laskuja pelkällä kehotuksella, kukaan ei ollut koskaan selvittänyt asiaa hänelle. Hän oli menettänyt selvää rahaa.